Allmänna villkor för Renahem
(1) Avbokning
För att en avbokning av ett uppdrag ska betraktas som giltig måste den göras senast två dagar före uppdragets planerade starttid. Vid avbokning 24 timmar innan uppdraget påbörjas debiteras kunden 50 % av det ursprungliga offertpriset. Vid avbokning samma dag som uppdraget debiteras kunden hela det ursprungliga offertpriset. Det är viktigt att notera att helgdagar inte räknas in i avbokningsperioden.
Vi förbehåller oss rätten att neka uppdrag på grund av överbeläggning eller andra skäl som vi anser vara relevanta. Dessutom förbehåller vi oss rätten att avboka ett uppdrag om det framgår att beställaren har undanhållit nödvändig information för uppdraget. Om RUT-avdraget har utnyttjats fullt ut, eller om Rut-avdraget inte godkänts av Skatteverket, är kunden ansvarig för att betala det återstående beloppet.
(2) Reklamation
Om du upptäcker några brister med din flyttstädning, vänligen meddela oss inom 15 dagar efter städningen. En arbetsledare kommer att kontakta dig inom kort för att boka tid för att åtgärda problemen. Kunden har rätt att begära att den påstått felaktigt utförda tjänsten åtgärdas av Renhem vid upp till tre tillfällen innan ytterligare åtgärder vidtas. Om kunden väljer att åtgärda eventuella brister själva istället för att nyttja vår städgaranti, utgår ingen ekonomisk kompensation.
(3) RUT-avdrag
Du har möjlighet att dra av 50 % av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster genom Rut-avdraget. Denna avdragsmöjlighet är begränsad till en summa av upp till 75 000 kronor per år. Detta tak gäller per person och inte per fastighet. Om flera personer delar på hushållet kan Rut-avdraget fördelas mellan dem för att maximera nyttjandet av förmånen.
Renahem tar hand om det administrativa när det kommer till ansökan om RUT-avdrag, då vi vill avlasta dig som kund. När tjänsten och betalningen är utförd erhåller du en kvittens från Skatteverket för bokade tjänster. Underlaget kan antingen skickas elektroniskt eller per post till din adress. Om en skattereduktion inte godkänns av Skatteverket av olika anledningar, är kunden fortfarande skyldig att betala det avtalade priset enligt offerten.
(4) Beställarens ansvar
Beställaren är ansvarig för att stänga av och avfrosta kylskåp och frys. Om städning önskas bakom, runt eller under kylskåp, tvättmaskin, badkar och ugn, ska beställaren koppla ur och flytta dessa apparater. Renahem friskriver sig från ansvar för eventuella skador som uppstår på golv, väggar och tak i samband med flytt av dessa objekt. Beställaren ansvarar även för nedmontering av elektriska armaturer inom det område som ska städas.
(5) Underleverantörer
Renahem förbehåller sig rätten att anlita underleverantörer för att utföra uppdrag. Dessa underleverantörer är noggrant utvalda, kvalitetssäkrade och har omfattande erfarenheter och goda recensioner för att säkerställa att våra höga kvalitetsstandarder upprätthålls. Vid frågor eller funderingar gällande underleverantörerna är du alltid välkommen att kontakta oss här så hjälper vi dig gärna.
(6) Extra debitering vid extra smutsiga bostäder
Om bostaden vid städtillfället är extra smutsig och kunden inte har valt grovstädning som tillval, förbehåller vi oss rätten att debitera en extra kostnad. Denna kostnad baseras på den extra tid och de resurser som krävs för att utföra städningen till en godkänd standard.